Prawa pasażera w transporcie autobusowym i autokarowym
Prawa pasażera w autobusach i autokarach w obrębie Unii Europejskiej są regulowane przez Rozporządzenie (UE) No. 181/2011. Oficjalne podsumowanie rozporządzenia opublikowane przez Europejską Komisję można znaleźć tutaj.
Rozporządzenie UE reguluje w szczególności:
- Zakaz dyskryminacji pasażerów
- Prawa osób niepełnosprawnych
- Prawa w przypadku wypadków
- Prawo do informacji
- Prawa w razie odwołania lub opóźnienia
- Prawa przy rozpatrywaniu skarg
Uwaga:
Przepisy stosuje się tylko wtedy, gdy podróż jest planowane na co najmniej 250 km.
Organ pojednawczy SÖP
Przy sporze z firmą, w przypadku gdy porozumienie nie może być zawarte bezpośrednio, możesz skontaktować się z organem pojednawczym:
Organ pojednawczy dla transportu publicznego (Schlichtungsstelle für den öffentlichen Personenverkehr e.V. (SÖP)
Celem tego rozporządzenia jest ustanowienie jednolitych warunków dla tego sektora w Unii Europejskiej, a także zapewnienie pasażerom, jako słabszej stronie umowy transportowej, ochrony minimalnej. Osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej powinny mieć takie same możliwości, aby wziąć udział w wycieczkach autokarowych jak każdy inny.